Tools en praktijken – Analyse HR landschap

Zoals in mijn blog ‘SWOT-analyse HR‘ aangegeven, wordt een omgevingsanalyse uitgevoerd om een beeld te krijgen van kritische succesfactoren. HRM selecteert in haar strategische analyse relevante kritische succesfactoren en benoemt dominante thema’s. Om een goed beeld te krijgen van het HR landschap, kan de ‘Context Map‘ methodiek worden ingezet.


De Context Map is bedoeld om externe factoren, trends en krachten in beeld te brengen die van invloed zijn op een organisatie. De Context Map kan ook worden toegepast om het HR landschap in beeld te brengen. Als HRM inzicht heeft in haar externe omgeving, is ze beter in staat proactief op deze omgeving te reageren. De resultaten van de Context Map kunnen vervolgens worden opgenomen in de SWOT-analyse HR.

De Context Map bestaat uit de onderdelen: politieke factoren, economisch klimaat, trends, technologische factoren, (interne)klantbehoeften en onzekerheden. Door deze onderdelen visueel op een whiteboard weer te geven, kan in groepsverband het HR landschap in kaart worden gebracht. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een beamer die de Context Map op een whiteboard projecteert of flipover en deze door middel van een (whiteboard) marker of post-its invulling te geven. Onderstaand een voorbeeld van de Context Map.
Context Map

Bovenstaande heeft geleid tot de paper ‘Een bedrijfskundige benadering van HRM‘.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s