Corporate Effectuation en HR

In mijn vorige blog ‘Wat is de visie van HR?‘ heb ik aangegeven dat het ideale toekomstbeeld en de stappen om dit beeld te bereiken, moeten worden vastgesteld.
Vakantie

Effectuation is een beproefde aanpak die HR ondersteuning kan bieden bij het nemen van deze stappen en kent vijf principes.

  1. Bird-in-hand-principe: Wie ben ik, wat kan ik en wie ken ik?. Kortom, wat zit er in mijn ‘rugzak’?
  2. Lemon-principe: Maak toevallige gebeurtenissen in een onzekere omgeving tot hefboom van nieuwe kansen. Bijvoorbeeld, hak een weg door het bos en bewaar het hout om verder op het pad een brug te kunnen bouwen.
  3. Affordable-loss-principe: Wat is het me waard om dit idee uit te proberen? Bijvoorbeeld, betaal de veerpont om aan de overkant van de rivier te komen.
  4. Crazy Quilt-principe: Strategische allianties en partnerships met stakeholders die elk op zijn/haar eigen manier meebreit aan de uiteindelijke, onvoorspelbare lappendeken. Bijvoorbeeld, door samen ‘bruggen te bouwen’ om de overkant van de rivier te bereiken.
  5. Pilot-in-the-plane-principeConcentreer je op wat je zelf kunt beheersen. Bijvoorbeeld, er doet zich een mistbank voor waarbij je op je intuïtie afgaat om het juiste pad te vinden en niet van je pad af te dwalen.

CorporateEffectuation

Bovenstaande heeft geleid tot de paper ‘Een bedrijfskundige benadering van HRM‘.

Geef een reactie

