Visie op Human Capital Management

De druk op een HR-afdeling voor het creëren van meerwaarde aan een organisatie neemt toe. Een HR-afdeling creëert meerwaarde als haar activiteiten bijdragen aan het behalen van het doel van een organisatie. Hiertoe staat de verbetering van bedrijfsvoering rondom een HR-afdeling centraal. Dit vraagt om een bedrijfskundige benadering. Een bedrijfskundige benadering draagt bij aan de verbetering van de aansturing van HR-activiteiten door deze te richten op organisatiedoelstellingen. Deze bedrijfskundige benadering wordt in het verdere verloop van deze blog aangeduid met de term Human Capital Management (HCM).


Vanuit bedrijfsvoering bezien, betreft HCM de verbetering van de aansturing van alle bedrijfsmatige activiteiten die van doen hebben met het menselijk kapitaal binnen een organisatie. Bij het bedenken van onderstaande afbeelding ben ik geïnspireerd door David Sibbet.

Human Capital Management

Stap 1: Vaststellen Visie – Een visie geeft een visionaire en ambitieus beeld van wat een HR-afdeling wil zijn. In de definitie van de visie kijkt de HR-afdeling naar de wereld van nu en de kansen in de toekomst en beschrijft de gewenste situatie.

Stap 2: Richten – Strategie is kortgezegd de manier waarop middelen worden ingezet om de visie te realiseren. Door hr-activiteiten zodanig aan te sturen dat deze zijn afgestemd op de organisatiestrategie wordt door een HR-afdeling meerwaarde gecreëerd. Een organisatie levert toegevoegde waarde door te excelleren in kostenleiderschap, productleiderschap of klantenpartnerschap. De hr-strategie moet hierop zijn afgestemd, wil een HR-afdeling meerwaarde creëren. Kostenleiderschap is het continue vermogen van een organisatie om alle operationele processen, bekwaamheden en capaciteiten zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten. De hr-strategie moet bijdragen aan het kunnen bieden van de laagste prijs in de markt. Productleiderschap is het vermogen continu nieuwe hoogwaardige producten op de markt te brengen. De hr-strategie moet bijdragen aan het zich kunnen onderscheiden van concurrentie. Klantenpartnerschap is het vermogen van een organisatie om een langdurige continue relatie met de afnemers op te bouwen, waarbij een organisatie telkens weer inspeelt op de behoeftes van de klant. De hr-strategie moet bijdragen aan het kunnen opbouwen van langdurige continue relaties met afnemers. Toepassing HCM draagt bij aan het richten van de hr-strategie op de organisatiestrategie.

Stap 3: Inrichten – Taktiek is een plan voor de inzet van middelen en de wegen om invulling te geven aan een strategie. Besturingsvariabelen als resultaten, mensen, middelen, structuur, cultuur en ketens zijn nodig om ervoor te zorgen dat een bijdrage wordt geleverd aan de hr-strategie. Echter, de strategie bepaald op welke wijze besturingvariabelen worden ingericht in relatie tot menselijk kapitaal.

Tactischoverzicht

Stap 4: Verrichten – De operationele besturing betreft het verrichten, de feitelijke uitvoering van de verbetering van de aansturing van hr-activiteiten zodat vanuit menselijk kapitaal groei en verandering plaatsvindt.

Deze vier stappen moeten uiteindelijk leiden tot het opstellen van een HR-Businessplan of HR-OGSM.

Bij het schrijven van deze hoofdstukken ben ik geïnspireerd door Marcel Nieuwenhuis.

Bovenstaande heeft geleid tot de paper ‘Een bedrijfskundige benadering van HRM‘.

Aarzel niet om commentaar te geven: feedback, suggesties en ideeën zijn welkom!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s