Visie op HR waardepropositie

Een waardepropositie is een concrete uitwerking van de gekozen positionering waarmee een organisatie klanten voor haar aanbod probeert te winnen. Een waardepropositie speelt in op de behoeften van specifieke doelmarkten en gaat dieper in op de unieke waarden en prioriteiten van elke afzonderlijke doelmarkt. Toegepast op HR, is de HR waardepropositie een uitwerking van de gekozen positionering waarmee HR (interne) klanten voor haar dienstverlening probeert te winnen.

The Value Proposition Canvas
The Value Proposition Canvas

Het Value Proposition Canvas maakt het mogelijk om (visueel) in te kunnen zoomen op de details van de waardepropositie en klantsegmenten die worden benaderd. Hierbij maken waardepropositie en klantsegmenten als bouwstenen onderdeel uit van het Business Model Canvas. Het Business Model Canvas is een gedeelde taal om business modellen te beschrijven, visualiseren, onderzoeken en veranderen. Beide canvassen zijn in onderstaande presentatie toegepast om de toegevoegde waarde van HR uiteen te zetten.

Geïnspireerd door Business Model CanvasValue Proposition CanvasThe HR Value PropositionDe discipline van markleidersPictofigo en Slidedocs

Bovenstaande heeft geleid tot de paper ‘Een bedrijfskundige benadering van HRM‘.

Aarzel niet om commentaar te geven: feedback, suggesties en ideeën zijn welkom!

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Steven Bakker schreef:

    Ik deel het idee dat een bedrijfsmatige aanpak van HR voordelen kan leveren. Ik vraag me wel af of de gebruikte voorbeelden niet juist voorbeelden zijn waarom HR niet wordt gezien als strategisch partner.
    Volgens mij moet HR-afdeling zich niet positioneren als de afdeling die werkt aan in, door en uitstroom. Dat is alsof je zegt dat een afdelingsmanager van een ziekenhuis werkt aan het het rooster voor de bezetting. De afdelingsmanager is bezig met behalen van bedrijfsdoelstellingen.
    De HR afdeling moet business partner zijn. Dat wil zeggen dat de afdeling moet uitleggen hoe zij bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Dus als HR de interne klanten voor zich wil winnen, moeten ze uitleggen in termen van continuïteit, kwaliteit, omzet en kosten hoe zij een bijdrage leveren aan de doelstellingen van het bedrijf en hoe zij iedere afdelingsmanager helpen bij het behalen van zijn doelen.

    1. Willem-Jan Vos schreef:

      Vanuit Ulrich bezien moet HR zich inderdaad naast de interne klant zich verdiepen in de externe klant zodat hiermee in relatie tot HR-activiteiten een bijdrage wordt geleverd aan de bedrijfsdoelstellingen. Dit wordt inderdaad beperkt behandeld in deze blog, maar wel benoemd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s