Visie op strategie

Geïnspireerd door SensationThe Legacy’, welke op 4 juli 2015 heeft plaatsgevonden,  worden in deze blog een aantal aanvullende strategieën op het model van Treacy en Wiersema aangestipt. Sensation maakt elk jaar een nieuwe show welke de zintuigen verblindt. Met iedereen in het wit gekleed, wordt het publiek ondergedompeld in een vloedgolf van een eenheid en euforie. In de trailer van Sensation ‘The Legacy’ wordt gesproken over “Imagine celebrating 15 years of epic experiences”. Jonker en de Witte onderscheiden in hun artikel ‘Experience’ (EX) als vierde strategie naast ‘Productleader’ (PL), ‘Operational excellence’ (OE) en ‘Customer intimacy’ (CI). Essentieel voor deze strategie is dat de klant medeproducent wordt in een ervaring. In aanvulling op deze strategie is een vijfde en laatste strategie bedacht, betiteld als ‘Community building’ (CB). Kern is het ‘maken’ of ‘creëren’ van materiële en niet-materiele connecties tot diensten of producten rond een community. Een voorbeeld hiervan is dat Sensation ‘The Legacy’ door middel van een livestream kon worden gevolgd op Beatport. Beatport is een elektronische dansmuziek community.

Voor een organisatie is het is van groot belang om een unieke waarde te leveren. Dit wordt bereikt doordat een organisatie zich richt op een bepaald gebied, ook wel koploperpropositie (KP) genoemd. Echter, het is niet verstandig om te excelleren op slechts één gebied. Het beste is om concurrerend te presteren op alle strategieën waarbij sprake is van een hygiëneniveau (HN).

Het strategisch landschap verandert volgens Jonker en de Witte. Van ‘zuiver’ bedrijfsinterne strategieën (OE, PL en CI) gaat het steeds meer om samenwerken tussen verschillende partijen (EX en CB). Dit betekent enerzijds dat organisaties hun koploperpropositie baseren op één van deze nieuwe strategieën. Bijvoorbeeld ID&T, de organisatie achter Sensation. Anderzijds betekent dit dat organisaties concurrerend moeten presteren op deze nieuwe strategieën. Bijvoorbeeld Lidl die een Facebookpagina heeft om contacten met ‘fans’ te onderhouden en dit als retailer het beste doet. Of ŜKODA en de samenwerking met grote evenementen in de wielersport, zoals le Tour de France. Dit vraagt organisaties met bedrijfsinterne strategieën om na te denken en tijdig in te zetten op het leveren van een ‘ervaring’, opzetten van een ‘community’ en verandering van het organisatieontwerp.

In onderstaande Infographic worden de zojuist genoemde strategieën visueel samengevat.

Klik voor vergroting
Klik voor vergroting
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s